PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO
PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ

PROJECT SUPPORTED BY GRANT FROM SWITZERLAND THROUGH
THE SWISS CONTRIBUTION TO THE ENLARGED EUROPEAN UNION
Do druku

Konsument przed świętami


2012-12-15

Wielu konsumentów tuż przed świętami „wyłącza" zdrowy rozsądek lub zostawia niezbędne zakupy na ostatnią chwilę. Miejski Rzecznik Konsumentów Jerzy Gramatyka radzi co zrobić by po odejściu od kasy świątecznego, dobrego nastroju nie zastąpiły niepotrzebne nerwy. W mijającym roku Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów prowadziło blisko 700 spraw. Biuro udzieliło ponadto niemal 37 tysięcy informacji i porad prawnych.

 
Nie odkładajmy zakupów na ostatnią chwilę. Pośpiech, a co za tym idzie – brak czasu na zastanowienie, tłok w sklepach, nie sprzyjają podejmowaniu przemyślanych decyzji – radzi Miejski Rzecznik Konsumentów.
 
Nie dajmy się zwieść magicznym słowom: „promocja" „wyjątkowa okazja", „super cena" itd.  – w praktyce często są one nadużywane. Zanim dokonamy „okazyjnego" zakupu sprawdźmy czy ten sam towar w innym sklepie nie kosztuje znacznie mniej.
 
Nie sugerujmy się wielkością opakowania produktu - należy sprawdzać gramaturę lub liczbę sztuk. Często w dużych opakowaniach znajduje się mniej produktu niż wskazuje na to jego wielkość.
 
Kupując artykuły spożywcze sprawdzajmy datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia – pierwsze oznaczenie dotyczy okresu, do którego prawidłowo przechowywany lub transportowany produkt spożywczy zachowuje wszystkie swoje właściwości. Na produktach znajdziemy więc napis: „najlepiej spożyć przed ...". Natomiast termin przydatności do spożycia określa się wyrażeniem „należy spożyć do ..." i oznacza on, że po danym dniu produkt nie nadaje się do spożycia. Należy wystrzegać się przeróżnych przecen ze względu na przekroczenie terminu trwałości lub przydatności produktu. Sprzedawca nie ma prawa oferować takiego towaru po obniżonej cenie, ponieważ jego spożycie może być niebezpieczne dla zdrowia.
 
Umieszczone na opakowaniu informacje nie mogą wprowadzać w błąd, dlatego na kartonie powinniśmy znaleźć jasną informację czy kupujemy – na przykład - „wodę mineralną" czy „wodę gazowaną", „napój" czy „sok". Niekiedy pozornie podobne produkty mają zupełnie inny skład, charakterystykę czy  trwałość.
 
Producent nie powinien również przypisywać swojemu produktowi nadzwyczajnych właściwości, jeśli wszystkie podobne produkty spożywcze je posiadają. Zakazane jest również sugerowanie kupującemu, że dany artykuł posiada specjalne właściwości lecznicze, np. „niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu". Zasady te dotyczą nie tylko słów, ale i znaków graficznych znajdujących się na opakowaniu.
 
Zadbajmy o zachowanie dowodu zakupu: paragonu, rachunku uproszczonego. Bez niego trudno nam będzie wykazać z kim i kiedy zawarliśmy umowę sprzedaży. Paragony na nasze żądanie powinien wydawać nie tylko sprzedawca w sklepie, ale również handlujący na targowisku czy bazarze, o ile ma obowiązek posiadania kasy rejestrującej.
 
Jeśli żywność okaże się nieświeża, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. W przypadku reklamacji produktów spożywczych obowiązują szczególne terminy  – żywność pakowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem – 3 dni od momentu zakupu. W pozostałych przypadkach towar niezgodny z umową możemy reklamować u sprzedawcy w terminie do dwóch lat.
 
Zakupy przez internet robią w ostatnich latach prawdziwą furorę. Rzeczywiście, można w ten sposób „upolować" okazyjny towar, pod warunkiem, że kupujemy „z głową", i znamy swoje prawa oraz obowiązki.  Dzięki temu unikniemy straty realnych pieniędzy zapłaconych za wirtualne marzenia.
 
Niestety z roku na rok rośnie liczba nadużyć, niedozwolonych praktyk i oszustw, a konsumenci popełniają wiele podobnych błędów.
 
Kupujący w sieci  często zapominają o weryfikacji kontrahenta: jego siedziby, numeru i organu rejestrowego, numeru telefonu, doświadczenia oraz opinii innych klientów.
W przypadku napotkania trudności z uzyskaniem takich informacji, nie warto ryzykować. Należy po prostu zrezygnować z zakupów.
 
Kupującemu w internecie przysługuje prawo  do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni bez podawania przyczyn. W tym celu należy wysłać stosowne oświadczenie woli na piśmie (a nie drogą elektroniczną), a sam towar odesłać do 14 dni. Od tej reguły istnieją jednak wyjątki.
 
W świetle polskich przepisów sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania z powrotem towaru, który nie posiada wad. Jeśli doszliśmy więc do wniosku, że zakupiony produkt nie będzie nam potrzebny, wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie zwrot i odda pieniądze. Zanim dokonamy zakupu warto więc upewnić się czy i na jakich zasadach istnieje możliwość zwrotu towaru. Mimo tego, że wiele sklepów jasno informuje o braku takiej możliwości wciąż dochodzi na tym tle do licznych nieporozumień.
 
O nieprawidłowościach związanych z jakością lub sprzedażą żywności warto zawiadomić Małopolską Wojewódzką Inspekcję Handlową lub Państwową Powiatową Inspekcję Sanitarną.
 
Każdy konsument może ponadto skorzystać z porady prawnej w naszych Centrach Porad Prawnych i Obywatelskich albo też w Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich pod bezpłatnym numerem telefonu: 0 800 800 008 – infolinia konsumencka. Czynna jest w dni powszednie od 9.00 do 17.00.
 
W Krakowie pomocą służy Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Do biura można zgłaszać się:
•osobiście: Al. Powstania Warszawskiego 10, Centrum Administracyjne, box nr 49 (parter), od poniedziałku do piątku w godzinach od  7.40  do  15.30.
•telefonicznie:  12  61 69 231,  12  61 69 232,
•elektronicznie:  www.bip.krakow.pl/rzecznik .
 
Miejski Rzecznik Konsumentów przyjmuje ponadto na dyżurach w siedzibach Rad Dzielnic Miasta Krakowa oraz na dyżurach w siedzibie Starostwa Powiatowego w Krakowie, Al. Słowackiego 20. 
 
Na podst.: www.krakow.pl

 

Powrót


Bliżej ObywatelaBiuletynCiekawe artykułyGaleriaPokój prasowy

Newsletter

Zapisz się do naszego Newslettera

Sonda

Czy jest Pan/Pani zadowolony/a z udzielonej porady w Centrum?




Statystyka

Kraków
Liczba osób:1090
Liczba porad i informacji:2329

Brzesko
Liczba osób:301
Liczba porad i informacji:620

Bochnia
Liczba osób:331
Liczba porad i informacji:732

Oświęcim
Liczba osób:1
Liczba porad i informacji:1

Maków
Liczba osób:1
Liczba porad i informacji:1

www.programszwajcarski.gov.pl
www.swiss-contribution.admin.ch/poland/

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego